Rynek

W Polsce w tym sezonie brakuje specjalistycznych kontenerów do transportu jabłek

W Polsce sezon jabłkowy dobiega końca, pozostało jeszcze kilka miesięcy. Dla niektórych eksporterów sezon był bardzo trudny, inne firmy mogły bez problemu sprzedawać swoje jabłka.

Fot. pixabay

Obecnie eksporterzy stają jednak przed nowym wyzwaniem – wg FreshPlaza w Polsce trudno jest znaleźć kontenery do wysyłki produktów.

Dla polskiego eksportera jabłek Bialski Owoc sezon okazał się całkiem udany. Anna Kluska, menedżer ds. kluczowych klientów w Bialskim Owocu, twierdzi, że wykorzystali wszystkie możliwości do maksimum w ostatnim sezonie.  – W tym roku udało nam się wejść na kilka nowych rynków. Wysłaliśmy jabłka do Chin, Indii i Malezji. Nie były to dla firmy największe rynki, ponieważ większość naszych produktów trafiła do krajów europejskich. Dostarczyliśmy duże ilości do Egiptu, ale cena na egipskim rynku była mniejsza niż oczekiwano – dodaje.

Ceny polskich jabłek były przez większość sezonu naprawdę niskie, ale Kluska uważa, że ​​mogą jeszcze wzrosnąć, jeśli zmienią się warunki pogodowe. – Widzimy, że wielu producentów przechowuje dobrej jakości jabłka w chłodniach, mając nadzieję, że cena wzrośnie. Myślę, że jest to dobra strategia. Może ceny wzrosną za miesiąc lub dwa, w zależności od tego, jak zmieni się pogoda w tym czasie. Załóżmy, że mamy mróz do kwietnia i maja, wtedy jest szansa na wzrost cen.


Większym problemem dla polskich eksporterów jest brak dostępnych kontenerów transportowych. – Obecnie są braki na wysyłki w kontenerach. Firma ma możliwość realizacji zamówienia z Algierii na dostawę 15 kontenerów z jabłkami. Ale firmy oferują dostępne tylko dwie sztuki. Są to ograniczenia z którymi musimy się zmierzyć – wyjaśnia Kluska. – Negocjacje z firmami transportowymi to na razie obietnice bez pokrycia. Może będziemy musieli skorzystać z usług firm włoskich lub niemieckich w tej kwestii.


Kolejnym trendem w Polsce jest rosnące zainteresowanie ekologicznymi jabłkami, a Kluska widzi potencjał na tym rynku – Właśnie rozpoczęliśmy współpracę z producentami ekologicznych jabłek – dodaje. Mimo nieco wyższej ceny klienci poszukują tego rodzaju jabłek. Dla firmy może to być rozwojowa gałąź, ponieważ to nowoczesny produkt, który staje się coraz bardziej popularny – podsumowuje.

Maciej Kania
źródło: Eastfruit

Zobacz także

Zobacz wszystkie

POZOSTAŁE TYTUŁY WYDAWNICTWA

Hortpress Sp. z o. o. | Realizacja Azure