StoryEditorKalejdoskop odmian

Jakie odmiany jabłek liczą się na rynku?

19.09.2022., 13:07h
Agnieszka Okła-WierzbickaAgnieszka Okła-Wierzbicka
Tworząc nowe odmiany klubowe i promując je wśród konsumentów, należy brać pod uwagę ich aktualne preferencje. Na rynku liczą się jabłka chrupiące i słodkie, najlepiej ładnie wybarwione. Dodatkowym atutem będzie gwarancja, że owoce te są produkowane w technologii przyjaznej środowisku.

Pierwsze kluby jabłkowe powstały około 25 lat temu. Szlaki przecierały takie marki, jak Pink Lady® czy Kanzi®. Dziś wybór jest niezwykle szeroki. Aby więc dana odmiana mogła wyróżnić się z „klubowego” gąszczu, jej twórcy muszą wpierw nadać jej nazwę, definiując docelowego odbiorcę, na którego ukierunkują kampanię promocyjną. Często nieodłącznym elementem takiej kampanii jest udział w ważnych wydarzeniach branżowych. Jedną z takich imprez są bez wątpienia międzynarodowe targi Fruitlogistica w Berlinie. Podczas tegorocznej edycji (5–7 kwietnia) prześledziliśmy rozwój kilku odmian, zarówno tych od lat obecnych na rynku, jak i nowszych.

Ambrosia® – pokarm bogów z wolno ciemniejącym miąższem

Głównym atutem tych jabłek jest słodki smak wynikający nie z podwyższonej zawartości cukrów, lecz z niskiej kwasowości. Oprócz tego, że postrzegamy je jako słodsze, są też łatwiejsze w trawieniu – dlatego są szczególnie polecane dzieciom i osobom starszym. 

image

Odmiana Ambrosia

FOTO: Odmiana Ambrosia

Ambrosia® to czerwone jabłko z różowym rumieńcem na jasnożółtym tle. Dodatkową zaletą tej odmiany jest wolno ciemniejący miąższ. W latach 90. państwo Sally i Wilfird Mennellowie znaleźli w swoim sadzie jabłoniowym w Kolumbii Brytyjskiej (Kanada) przypadkową siewkę. Jej pierwsze owoce były tak smaczne, że Mennellowie postanowili ją rozmnożyć. Szybko okazało się, że owoce z nowych drzewek były równie atrakcyjne i smaczne, co z drzewa matecznego. Odmiana została zarejestrowane w 1993 r. i w ciągu ostatnich 20 lat zyskała na popularności. Obecnie jest dostępna w sprzedaży na całym świecie. Logo marki Ambrosia® przedstawia przekrojony plasterek jabłka z jednym nasionem, symbolizując gwarancję jakości – tego, że w każdym jabłku Ambrosia® zawierają się wszystkie nieodparte cechy pochodzące od tej pierwszej, przypadkowej siewki.

Sama nazwa nawiązuje do mitycznego pokarmu bogów. Jak właściciele marki przekazują, owoce tej odmiany „są rozkoszą dla zmysłów” – cieszą oko błyszczącą, dwukolorową skórką z jasnym, niemal fluorescencyjnym, różowym rumieńcem na kremowo-żółtym tle oraz atrakcyjnym, stożkowatym kształtem, mają intensywny aromat, soczysty i chrupki miąższ, o delikatnej konsystencji, a smak przyjemnie miodowy. Jabłka te są dostępne w sprzedaży od marca do października. Polecane jako owoc deserowy, ale też jako dodatek do sałatek, wypieków i dań głównych.

Juliet® – 100% organiczne - odmiana jest naturalnie odporna na parcha jabłoni i mszyce

Odmianę odkrył Guilhem Sévérac, ekspert ds. arborystyki z Izby Rolniczej Vaucluse, który sadząc pierwsze jabłonie Juliet® na poletku doświadczalnym, dostrzegł ogromny potencjał tej odmiany: jabłko jest jędrne, soczyste, aromatyczne i słodkie. Ponadto odmiana jest naturalnie odporna na parcha jabłoni i mszyce. Pierwsze sady z tą odmianą zostały założone w 2001 r., w 2005 r. powstało stowarzyszenie, „Les Amis de Juliet®” (w wolnym tłumaczeniu: Przyjaciele Juliet®), które zrzesza ponad 130 producentów ze wszystkich największych regionów sadowniczych we Francji. Celem stowarzyszenia jest promocja odmiany Juliet® wśród szerszego grona odbiorców, koordynowanie całego procesu produkcji.

image

Odmiana Juliet

FOTO: Odmiana Juliet

Jabłonie Juliet® są uprawiane we Francji na 570 ha, wyłącznie w systemie ekologicznym. Od początku założeniem projektu było, aby odmiana za sprawą 100% produkcji w technoligii „bio” budziła zaufanie konsumentów, a poprzez zawężenie produkcji jedynie do sadów francuskich wzmacniała lokalny patriotyzm. Jabłka Juliet® są sprzedawane zarówno w Europie, jak i na rynki azjatyckie.

Joya® – dwukolorowe jabłko z osobowością

Marka ta weszła na rynek w 2012 r. wraz z kampanią ukierunkowaną głównie na młodzież. To dwukolorowe jabłko jest sprzedawane jako idealne dla aktywnych nastolatków, będących w ciągłym ruchu, uprawiających sport. Przekaz, jaki niosą ze sobą działania promocyjne, jest skierowany właśnie do młodzieży: jabłko Joya® jest „napakowane” witaminą C, składnikami odżywczymi i naturalną słodyczą. Dzięki wysokiej zawartości wody są soczyste, dając natychmiastowy zastrzyk energii. Również logo zostało zaprojektowane z myślą o głównym odbiorcy – nazwa Joya® nawiązująca do uczucia radości została przedstawiona w stylistyce komiksowej. Ambasadorami jabłek Joya® zostali sportowcy, odnoszący sukcesy w surfingu, snowboardingu i BMX. Wzmocnieniu marki służą m.in. specjalnie zaprojektowana strona internetowa, promowanie jej w popularnych portalach społecznościowych oraz organizowanie wydarzeń towarzyszących różnym imprezom sportowym.

image

Odmiana Joya

FOTO: Odmiana Joya

Rubis Gold® – odrobina luksusu - żółtoowocowa odmiana tolerancyjna na parcha.

W 2012 r. Johan Nicolai, belgijski szkółkarz, uzyskał w wyniku krzyżowania jabłoni Delblush (Tentation®) i Rubinstep (Pirouette®) żółtoowocową odmianę tolerancyjną na parcha. Rubis Gold® ma być odświeżeniem oferty żółtych jabłek, wciąż wybieranych przez lojalnych, ale starzejących się konsumentów, przyciągając również młodszych klientów. Oferowane są jako owoce zdrowe, smaczne i luksusowe. Jabłka Robis Gold® charakteryzują się:

  • naturalnym, pomarańczowo-czerwonym rumieńcem;
  •  krótką szypułką i cienką skórką.
  • Miąższ jest chrupiący i soczysty, o zbalansowanym stosunku cukrów (14˚Brix) do kwasowości.
  • W smaku wyczuwalne są aromaty owoców egzotycznych.
  • Pomarańczowo-różowy rumieniec występuje na owocach produkowanych w klimacie umiarkowanym z optymalną różnicą temperatury między dniem a nocą.
  • W gorętszym klimacie owoc pozostaje żółty, nie tracąc przy tym na jakości.
image

Odmiana Rubis Gold

FOTO: Odmiana Rubis Gold

Zbiór odbywa się w terminie zbliżonym do zbioru odmiany Golden Delicious. Obecnie ocenia się, że jabłka mogą być przechowywane w warunkach KA do końca czerwca, bez konieczności stosowania 1-MCP i charakteryzują się długim długim shelf life. W ubiegłym roku nasadzenia tej odmiany zajmowały 20 ha, w tym roku doszło kolejnych 10 ha. Celem właścicieli marki jest rozszerzenie areału do 50 ha w 2024 r. i zwiększenie produkcji do 2 tys. ton w 2027 r.

LoliPop® – cukierkowy owoc

To marka odmiany jabłek Inored, która powstała w hodowli INRA w 2017 r. dzięki współpracy ośmiu producentów jabłek z południa Francji oraz z Alp. Ta odmiana jest naturalnie odporna na parcha. Ma słodko-kwaskowy smak z egzotycznymi nutami. Miąższ jest chrupiący i soczysty. Jabłka tej odmiany są produkowane we Francji zarówno w uprawach konwencjonalnych, jak i organicznych. Nazwa marki nawiązuje do słodkiego (zawartość cukrów 13–16˚ Brix) i aromatycznego smaku owoców oraz wyjątkowego, jasnoczerwonego koloru skórki, który wraz z charakterystyczną długą szypułką przywodzi na myśl lizaki ze sklepu ze słodyczami, tyle że te są niskokaloryczne. Owoce mają wysoki potencjał przechowalniczy i długi shelf life – zarówno w sklepie, jak i w domu. Jabłka są zbierane w październiku, w sprzedaży dostępne od listopada do kwietnia. Polecane są jako gotowa przekąska, np. do szkoły, ale także do wykorzystania podczas gotowania, na desery jabłkowe i przeciery.

image

Odmiana LoliPop

FOTO: Odmiana LoliPop

Morgana® – niezwykle soczyste

Odmiana została wyhodowana w Belgii w wyniku skrzyżowania Golden Delicious × NY75413-30 i zarejestrowana pod nazwą Kizuri. Jest ona sprzedawana pod marką Morgana®. Obecnie Morgana® jest produkowana w Belgii, Niemczech, we Włoszech i w Holandii przez cztery firmy partnerskie tworzące grupę Morgana Apple Group. Organizacja służy komercyjnemu rozwojowi nowej odmiany jabłek oraz jej sprzedaży w Europie (w tym celu podpisała umowę na wyłączność z licencjobiorcą ABCz). Morgana® swoją premierę na rynku miała w 2018 r., promowana jako „najbardziej soczyste jabłko”. Owoce są wyrównane (ponad 70% w rozmiarze 70–90 mm); kuliste, z żywo czerwonym, ale jasnym, lekko żółtawym odcieniem rumieńca i żółto-zieloną barwą zasadniczą skórki. Smak słodki (ponad 15% w skali Brixa) z lekką kwasowością; miąższ jędrny, chrupiący i bardzo soczysty, aromatyczny, o tropikalnych i pikantnych nutach przypominających anyż. Zbiór przypada na pierwsze dwa tygodnie października (dwa tygodnie przed Braeburnem). Jabłka cechują bardzo dobry shelf life i trwałość przechowalnicza.

image

Odmiana Morgana

FOTO: Odmiana Morgana

Kampania jest ukierunkowana głównie na konsumentów w wieku od 20 do 50 lat, szczególnie zorientowanych na produkty najwyższej jakości. Celem strategii brandingowej jest nadanie wartości jabłkom Morgana® poprzez roztoczenie nad nimi magicznej, fantastycznej aury. Stąd pomysł na nazwę marki, która z jednej strony budzi skojarzenia z pustynną fatamorganą, podkreślając soczystość i świeżość owoców, z drugiej strony nawiązuje do bogini Morgany Le Fay z legend arturiańskich, która była obdarzona wyjątkowymi mocami magicznymi. Dopełnieniem marki są specjalnie zaprojektowane opakowania, na których dominują niebieski kolor i wzory przypominające krople wody. Całość jest wzbogacona złotymi detalami, podkreślając wysoką jakość produktu, wyrafinowanie i luksus. W dobie pandemii, kiedy promowanie nowych odmian było utrudnione (m.in. ograniczenia w organizowaniu degustacji) wykorzystano do tego celu trend na tzw. dietę pudełkową. Dzięki temu programowi możliwe było dostarczanie jabłek Morgana® do 15 tys. konsumentów tygodniowo.

Zingy® – naturalna słodycz

Odmiana została otrzymana w wyniku zapylenia krzyżowego w 2003 r. w szkółce znajdującej się pobliżu francuskiego miasta Angers. Jej potencjał został szybko zauważony, na rynek została wprowadzona w 2019 r. przez francuskiego producenta Innatis, który posiada wyłączne prawa do obrotu tą odmianą w Europie. Zingy® jest promowane jako mięsiste, intensywnie czerwone jabłko produkowane z poszanowaniem środowiska.
Cechują je:

  • duży rozmiar owoców;
  •  niemal idealnie okrągły kształt;
  • ognistoczerwona barwa skórki;
  • chrupiący i soczysty miąższ;l
  • zrównoważony, świeży smak z nutą kwasowości i delikatnym aromatem.
image

Odmiana Zingy

FOTO: Odmiana Zingy

Jest to wczesna odmiana, zbierana pod koniec sierpnia. Dzięki temu, że jest łatwa w uprawie, może być sadzona w różnych regionach. Jest produkowana w Dolinie Loary i w południowo-wschodnim regionie Francji, w ekologicznych sadach „Vergers Ecoresponsables”. Odmiana jest testowana również w Niemczech, Szwajcarii i we Włoszech.

Cosmic Crisp® – niebiańska przyjemność

Odmiana powstała na Uniwersytecie Stanu Waszyngton. Dotychczas dostępna tylko w Stanach Zjednoczonych, w 2019 r. Cosmic Crisp® zadebiutowała na rynku europejskim. W Europie jest uprawiana i dystrybuowana wyłącznie przez konsorcja VOG i VIP z Południowego Tyrolu, trafiając na rynki Włoch, Hiszpanii, Niemiec, Skandynawii i Wielkiej Brytanii. Cosmic Crisp® to krzyżówka Enterprise × Honeycrisp, wyróżniająca się atrakcyjnym, czerwono-żółtym kolorem, a także soczystością, chrupkością i zrównoważonym słodko-cierpkim smakiem.

image

Odmiana Cosmic-Crisp

FOTO: Odmiana Cosmic-Crisp

Drugi człon nazwy tej nowej odmiany (Crisp) odnosi się do odmiany rodzicielskiej, Honeycrisp, która ma już ugruntowaną pozycję na rynku i kojarzy się przede wszystkim z chrupkością. Z kolei „kosmiczny” akcent (Cosmic) nawiązuje do wyraźnych przetchlinek, których rozmieszczenie na skórce przypomina galaktykę. Obecnie nasadzenia w Południowym Tyrolu zajmują powierzchnię 500 ha. Celem na najbliższe 5 lat jest osiągnięcie wolumenu produkcji 40 tys. ton. Jabłka Cosmic Crisp® są dostępne zarówno w wersji konwencjonalnej, jak i ekologicznej.

Tessa® – słodkie, ale nie miękkie

To nowe jabłko klubowe uprawiane w Europie swoją oficjalną inaugurację miało w 2020 r.

Tessa® to handlowa nazwa jabłek odmiany Fengapi, będącej krzyżówką Gali i Pink Rose. Owoce mają:

  • wyrównaną wielkość;
  •  wydłużony kształt;
  •  gładką, jaskrawoczerwoną skórkę.
  • Miąższ jest bardzo chrupiący i jędrny, a smak aromatyczny i słodki.
image

Odmiana Tessa

FOTO: Odmiana Tessa

Jak zapewniają hodowcy, odmiana jest łatwa w uprawie i bardzo trwała. Tessa® jest produkowana przez sieć partnerską obejmującą firmy z kilku krajów europejskich, w tym Royal FruitMasters (Holandia), Melinda/ La Trentina (Włochy), AFG (Austria), Fructícola Empordà (Hiszpania), Branderburger Fruchthandel (Niemcy) i VM Marketing (Włochy). Obecnie trwają negocjacje z hodowcami w Niemiec, Francji, Stanów Zjednoczonych i krajów półkuli południowej. Marka koncentruje się na ugruntowywaniu swojej pozycji na rynkach całej Europy poprzez szereg akcji marketingowych. Cała kampania opiera się na haśle „Sweet but not softy” (słodkie, ale nie miękkie). W 2021 r. jabłko z powodzeniem było sprzedawane na Bliskim Wschodzie i w Azji. W planach jest systematyczne zwiększanie areału upraw z odmianą Tessa® o 80 ha rocznie, tak aby w 2025 r. osiągnąć zbiory 25 tys. ton.

To tylko niektóre z odmian prezentowanych na targach Fruitlogistica w Berlinie. Każda z nich wyróżnia się swoistymi cechami odmianowymi, ale wspólnym mianownikiem jest silny nacisk na promocję. Większość tych odmian ma własną stronę internetową o raz specjalnie zaprojektowaną oprawę graficzną, zdobiącą opakowania i materiały promocyjne. Ich nazwy nie są przypadkowe – każda opowiada jakąś historię, podkreślając wyjątkowość danego produktu. Konsument sięgając po określone jabłko, sięga po coś więcej niż zwykły owoc – po obietnicę, której spełnienie jest fundamentem każdej marki.

19. kwiecień 2024 00:55