Czym kierują się konsumenci podczas zakupów spożywczych?

Czym kierują się konsumenci podczas zakupów spożywczych?

Jak wynika z badania "Green Generation", przeprowadzonego przez Mobile Institute cena jest niezmiennie głównym czynnikiem, na jaki polscy konsumenci zwracają uwagę podczas zakupów spożywczych (37 proc.). W tej grupie znajdują się w większym stopniu kobiety (48 proc.), osoby w wieku 45-54 lata (50 proc.) oraz osoby z miast 100-200 tys. mieszkańców (53 proc.).

Na drugim miejscu znalazła się już jakość, którą pod uwagę bierze 33 proc. internautów. Ekologiczność i obecność certyfikatu ekologicznego jest analizowana przez odpowiednio 15 proc. i 13 proc. badanych, w szczególności z najstarszej grupy wiekowej. Ta grupa również naczęściej skupia się na składnikach produktów spożywczych (43 proc.).

Gdzie zaopatrujemy się w produkty, które wypełniają nasze lodówki? Najwięcej, bo 33 proc. badanych robi zakupy spożywcze w super- i hipermarketach (33 proc.). Ponad jedna piąta internautów wybiera małe osiedlowe sklepy / convenience. Lokalne bazarki są najpopularniejsze wśród badanych w wieku 45-54 lata (28 proc.), natomiast lokalni producenci - wśród osób z największych miast, powyżej 500 tys. mieszkańców (22 proc. wskazań). Zdecydowanie więcej miejsc zakupowych wskazują kobiety oraz badani posiadający dzieci.

Jedna piąta badanych deklaruje kupowanie żywności ekologicznej / fair trade. Taka postawa dotyczy przede wszystkim kobiet (31 proc.), badanych w wieku 34-44 lata (28 proc.) oraz mieszkańców najmniejszych miast (33 proc.). Zdecydowanie częściej po żywność ekologiczną sięgają także rodzice (47 proc.). Biorąc zaś pod uwagę miejsca zakupowe, w których Polacy zaopatrują się w produkty fair trade widzimy, że najpopularniejsze są stacjonarne sklepy ekologiczne, na które wskazało 31 proc. badanych. Na drugim miejscu znalazły dedykowane działy z żywnością ekologiczną znajdujące się w super-  i hipermarketach (27 proc. wskazań).
Badani kupujący żywność ekologiczną, zapytani o czynniki, które zachęcają ich do takich zakupów, powołują się przede wszystkim na poczucie bezpieczeństwa w związku z tym, co jedzą (41 proc.). Drugim co do popularności wskazaniem okazała się świadomość dbania o środowisko naturalne (34 proc.). Co ciekawe, nieco ponad jedna piąta tych osób wskazała także na cenę produktów, która to jest głównym powodem, dla którego reszta badanych zniechęca się do kupowanie produktów fair trade (49 proc. wskazań). 28 proc. nie ma także zaufania do takich marek, a 27 proc. internautów wskazało na świadomość, że produkty eko są produkowane przy większym zużyciu energii i eksploracji środowiska naturalnego.
13 proc. Polaków ankietowanych w ramach badania "Green Generation" deklaruje bycie weganinem, bądź wegetarianinem. Są to przede wszystkim kobiety (23 proc.), osoby w wieku 25-44 lata (20 proc.) oraz badani z miast 20-50 tys. mieszkańców (22 proc.). Dieta bezmięsna dotyczy też częściej rodziców (30 proc. wskazań).   Wśród powodów takiego podejścia żywieniowego aż 39 proc. badanych wskazuje na smak, który bardziej im odpowiada w przypadku diety roślinnej. 32 proc. wskazało na powody ideologiczne, natomiast 29 proc. na te związane ze zdrowiem.

Czytaj dalej na www.wiadomoscihandlowe.pl

Komentarze

Podobne artykuły

Sad Nowoczesny

9/20

KUP PRENUMERATĘ ZOBACZ E-WYDANIE

PogodaPoznań

temp. min./max.

16°C/20°C

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody