TSW 2021: Komu opłaca się produkcja jabłek bio i bez pozostałości?

TSW 2021: Komu opłaca się produkcja jabłek bio i bez pozostałości?

W tym roku Konferencja „Ekologia i ogrodnictwo zrównoważone w praktyce - komu to się opłaca?” na Targach TSW odbyła się w wersji online. Poruszane zagadnienia dotyczyły produkcji warzyw i owoców w modelu ekologicznym lub zrównoważonym. Jeden z tematów odnosił się do produkcji jabłek bio i konwencjonalnych.

O produkcji jabłek bio oraz konwencjonalnych bez pozostałości w polskich realiach sadowniczych mówił Bartosz Jankowski z Perfect Fruits i sadownik Maciej Szwedo.

- Katalizatorem wszelkich zmian są przeszkody, jakie napotykamy. W ciągu minionych lat widzieliśmy w polskim sadownictwie ewolucję odmianową, głębokie zmiany w agrotechnice oraz wyraźne zwiększenie wydajności plonu z jednego ha. W wielu kręgach sadowniczych powszechny jest pogląd, że wysoki plon z hektara wiąże się z doskonałym wynikiem finansowym, w myśl powiedzenia „Jest masa, jest kasa”.  Pogląd pewnie słuszny, ale pokolenie wstecz. Dziś często okazuje się błędne. Odpowiedzi udziela rynek naszych zachodnich sąsiadów i trendy, które wiele lat temu na nim zagościły – wyjaśnia Bartosz Jankowski.

Dobry pomysł i własna marka szansą na eko sukces

Trendy te wraz ze swoim tatą podpatrzył m.in. Maciej Szwedo z Wiązowni (woj. maz.). Jak sam mówi, do szukania nowych rozwiązań skłoniły go przeróżne problemy, które napotkał podczas swojej sadowniczej działalności. Przede wszystkim sad pana Macieja położony był w niedogodnej lokalizacji - z jednej strony szkoła, z drugiej osiedle domków jednorodzinnych. Sadownik uznał jednak, że te przeciwności należy przekuć w atut. Bo przecież sad jest odosobniony od innych upraw. Mieści się w otulinie Mazowieckiego Parku Krajobrazowego i starodrzewu, które są buforem dla fauny i flory.  

- Ta bioróżnorodność i dopasowanie się do otoczenia było dużym atutem dla produkcji ekologicznej - zaznacza Szwedo. Dlatego decyzja o rozpoczęciu produkcji ekologicznej była dla niego prosta i oczywista. Sadownik zaznacza jednak, że początki uprawy wcale nie były łatwe. Ale w przezwyciężaniu problemów pomogły mu wyjazdy studyjne do innych krajów. Tam miał okazję podpatrzeć różne ciekawe rozwiązania i adaptować je w swojej uprawie.  

- Tata zawsze mi powtarzał, że trzeba jeździć, zwiedzać, rozmawiać i podglądać, jak wygląda produkcja w innych miejscach na świecie. Dzięki temu zdobyłem doświadczenie, które pomaga mi w nowym podejściu do produkcji i daje wiatr w żagle, by mimo przeciwności pracować nad własną marką i ekologicznymi produktami – zaznacza Szwedo.

Szansą dla niego była budowa lokalnego targowiska, bo dała możliwość dotarcia do konsumentów. Związał się także z firmą Perfect Fruits poprzez uczestnictwo w ich systemie produkcji opracowanym przez praktyków wraz z wiodącymi naukowcami z instytucji badawczych w Europie. Program ten daje gwarancję uzyskania najwyższej jakości owoców, w zgodzie z naturą.

Poza tym pan Maciej wchodzi w bezpośrednią relację z konsumentem. Organizuje więc wycieczki po sadzie i wyjaśnia gościom, w jaki sposób uprawia jabłka. Stara się produkować takie owoce, które chętnie zjedzą klienci. A poszukują oni jabłek jędrnych, chrupkich, soczystych i słodkich.

Ponieważ w produkcji ekologicznej jest sporo jabłek II klasy, pan Maciej nieustannie szuka sposobu na ich sprzedaż, przetworzenie i zaskakiwanie klientów. W przyszłości planuje zbudować sieć jabłkomatów, dostępnych całą dobę. Konsumenci będą mogli w nim nabyć produkty prosto z jego sadu.

- Budowanie lokalnej marki to bardzo powolny proces i trzeba planować go w dłuższej perspektywie – podkreśla Szwedo.

Komu opłaca się produkcja jabłek bio? 

Jankowski uważa, że uprawa jabłek bio czy bez pozostałości opłaca się każdemu, kto widzi, że obecna produkcja nie pozwala mu się rozwijać, a zmiany w niej są pozorne. 

- Każdemu, kto jest młodym duchem odważny i otwarty na wiedzę i rozwój. Każdemu, kto dostrzeże gigantyczny potencjał tego produktu i chcę podjąć wyzwania. Pamiętajmy, że potencjał tego rynku jest naprawdę olbrzymi – wyjaśnia Jankowski.

Zaznacza, że na rynku niemieckim i innych zachodnich produkty eko zdobywają uznanie klientów. Potwierdzają to handlowcy z dużych sieci, mówiąc, że wzrost sprzedaży jabłek bez pozostałości rośnie w bardzo dużym tempie, nawet 1000 proc. rocznie.

Kamila Szałaj
Agrarsklep

Sad Nowoczesny – roczna prenumerata

Sad Nowoczesny – roczna prenumerata

Płacisz tylko

153,00 zł
kup produkt

Komentarze

Podobne artykuły

Sad Nowoczesny

Sad Nowoczesny 08/2021

magazine cover image KUP PRENUMERATĘ ZOBACZ E-WYDANIE

PogodaPoznań

temp. min./max.

15°C/21°C

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody