StoryEditor

W 2020 r. Polacy odczuli największe podwyżki na jabłkach

26.01.2021., 11:25h

W 2020 r. najbardziej zdrożały jabłka, mleko i pomarańcze, a potaniały warzywa – wynika z raportu, przygotowanego przez Hiper-Com Poland i UCE RESEARCH.

Pod lupę wzięto ponad 620 tys. cen. Okazuje się, że w 2020 r. Polacy odczuli największe podwyżki na jabłkach, mleku i pomarańczach, najbardziej zaś potaniały warzywa.

Jak wynika z raportu, przygotowanego przez Hiper-Com Poland i UCE RESEARCH na podstawie monitoringu ponad 620 tys. cen, w ub.r. w porównaniu do 2019 roku zanotowano wzrosty w 4 z 11 kategorii. Najmocniej podrożały jabłka, tj. powyżej 37 proc. Za nimi było mleko – przeszło 20 proc. Dalej znalazły się pomarańcze – blisko 16 proc. Najbardziej potaniała herbata – aż o 55 proc. Istotnie zmniejszyły się również ceny ziemniaków – o 38 proc. , a także soli – o ponad 26 proc. Natomiast największy ogólny skok nastąpił w kategorii Inne produkty, obejmującej m.in. karmy dla zwierząt i pieluchy oraz Owoce. Z kolei liderami spadków były kategorie Warzywa i Nabiał.

Owoce osiągnęły wzrost o 11,4 proc. W tej kategorii najbardziej poszły w górę jabłka – o 37,3 proc., pomarańcze – o 15,9 proc., a także cytryny – o 13,5 proc. Ale już cena bananów spadła o 6,5 proc.  i to był jedyny spadek w tej kategorii. 

– W pierwszej połowie ub.r. mocno podrożały owoce, w tym te najczęściej spożywane, czyli jabłka. W wyniku spadku produkcji, ich podaż była niska na krajowym rynku. Ponadto Polacy w czasie pierwszej fali pandemii rzadziej odwiedzali sklepy, częściej wybierając produkty o dłuższym terminie. Takie zachowanie sprzyjało popytowi na jabłka. W efekcie odnotowano wzrost cen. Jak wynika z danych Ministerstwa Rolnictwa, na początku lipca 2020 roku były one droższe w hurcie i to prawie trzykrotnie w relacji rocznej. Podrożały też owoce importowane. Natomiast na koniec roku hurtowe ceny jabłek były zbliżone do notowanych rok wcześniej – wyjaśnia Grzegorz Rykaczewski, analityk sektora rolno-spożywczego Banku Santander. 

Z kolei największe spadki rok do roku były widoczne w kategorii Nabiał oraz Warzywa – po 9,8 proc. Jak zaznacza Julita Pryzmont, z agencji badawczo-analitycznej Hiper-Com Poland, w drugiej kategorii widzimy, że ogórki podrożały o 6,6 proc., papryka o 5,6 proc., a pomidory o 5 proc. Natomiast ziemniaki kosztowały o 38 proc. mniej niż wcześniej. Znaczący spadek zaliczyła też cebula – 23,2 proc., marchewka – 19,5 proc., a także kapusta – 12,3 proc.

– W 2020 roku w Polsce wzrosła produkcja warzyw, po spadku w roku poprzednim, co sprzyjało niższym cenom w II półroczu. Wysoka dynamika na minusie w całym roku mogła być jednak związana też z pandemią. Rzadsze wizyty w sklepach spowodowały, że Polacy ograniczyli zakupy produktów o krótkim terminie świeżości. A w przypadku większości warzyw nie jest możliwe dłuższe ich przechowywanie bez utraty jakości. Niższe ceny mogły więc być rodzajem zachęty – stwierdza Grzegorz Rykaczewski.

Badanie pokazuje średnią wartość cenową 11 kategorii pochodzących z prawie 181 tys. gazetek handlowych oraz z ponad 354 tys. promocji sklepowych. Analizą objęto największe na rynku formaty, tj. dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience i cash & carry. 

oprac. ksz
26. kwiecień 2024 10:54