Przegubowce na plantacji

Ciągniki przegubowe, to jak sama nazwa wskazuje, maszyny, w których zamiast skrętnych kół zastosowano przegub skrętny. Jest to rozwiązanie szeroko stosowane w przypadku ciągników specjalistycznych, jak i konstrukcji typowo polowych. Ciągniki przegubowe charakteryzują się dużą zwrotnością, często są węższe od swoich odpowiedników ze skrętnymi kołami, mają również większy rozstaw osi i są nieco dłuższe.
Włoska robota Goldoni to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek zajmujących się produkcją ciągników specjalistycznych. Jedną z najmniejszych konstrukcji przegubowych jest Base 20. To mały ciągnik, wykorzystywany przede wszystkim w ogrodnictwie i uprawach szklarniowych. Szerokość w modelu Base 20 mieści się w zakresie 80–81 cm, promień zawracania wynosi 1,2 m, a masa maszyny to 750 kg. Tak niewielki promień zawracania możliwy jest dzięki zastosowaniu przegubu skrętnego umożliwiającego wychylenie na poziomie 45 stopni. Całość napędzana jest dwudziestodwukonną jednostką napędową. Skrzynia biegów ma 9 przełożeń, a maksymalna prędkość wynosi 30 km/h. Nieco większą konstrukcją przegubową jest model Euro 45 SN. Pod maską kryje się silnik o znacznie większej mocy (38 KM). W tej maszynie kąt skrętu wynosi 30 stopni. To mniej niż w innych modelach Euro z kołami skrętnymi. Natomiast atutem jest tutaj szerokość w zakresie od 1 do 1,29 m. To najlepszy wynik w całej rodzinie Euro. Jeśli 38 KM to za mało, wówczas warto zainteresować się Maxterem 60 SN. Oznaczenie SN informuje właśnie o tym, że zamiast kół skrętnych (RS) w ciągniku jest przegub. Trzycylindrowy silnik diesla, który napędza Maxtera ma 48 KM mocy znamionowej. Większy silnik potrzebuje więcej miejsca, a więc wymiary maszyny również rosną. Ciągnik ma długość nieco ponad 3 m i szerokość wynoszącą od 1,2 do 1,38 m. Maxter 60 SN ma zsynchronizowaną skrzynię biegów z dwunastoma przełożeniami do przodu i czterema do tyłu. Udźwig tylnego podnośnika to 1500 kg. Jednym z największych przegubowych ciągników specjalistycznych, w których zastosowano skrętny przegub jest Goldoni Cluster 70 SN+. Dwulitrowy silnik i 66 KM pod maską w połączeniu z przekładnią 16/16 pozwala rozpędzić go do prędkości 35 km/h. Długość ciągnika nie przekracza 3 m, natomiast szerokość robocza mieści się w zakresie 1,16−1,56 m.
Jeszcze ciekawszą konstrukcją są ciągniki VP9600 ARR. W przypadku obu maszyn 9695 – 96105 (ta seria również obejmuje tylko dwie konstrukcje) zastosowano ośmiozaworowe silniki marki Cummins o pojemności 3,3 l oddające do dyspozycji operatora odpowiednio 82 i 101 KM. Ciągniki serii 9600 ARR wyposażone są w skrzynię biegów 16/16 (4 biegi, 4 zakresy prędkości) ze sterowanym elektrohydraulicznie rewerserem umożliwiającym zmianę kierunku jazdy bez używania pedału sprzęgła. Takie rozwiązanie przydaje się, gdy ciągnik wykorzystywany jest z ładowaczem lub gdy wykonuje prace przeznaczone dla wózków widłowych. Oba modele to ciągniki wyposażone w cztery koła równej wielkości. Wewnętrzny promień skrętu wynosi w tym przypadku 1,65 m. Warto dodać, że w tych maszynach istnieje możliwość obrócenia stanowiska operatora.
Autor: Bartłomiej Kowalski, FarmDriver.com
Podobne artykuły
PogodaPoznań
temp. min./max.
9°C/15°C
Polecany artykuł
-
19.05.2022
Ceny malin, truskawek i innych owoców miękkich na…
-
13.05.2022
Bronisze: staniały wszystkie warzywa. Po ile są p…
-
01.05.2022
Ceny szparagów i krajowej truskawki
-
04.05.2022
Podłoże kokosowe – realna alternatywa dla wełny
-
23.05.2022
Czas na polskie superowoce - Truskawki od Karola!
-
29.04.2022
Gwałtowny wzrost eksportu cebuli
Komentarze