Dzwonek  Czytaj prenumeratę już od 167 zł  Skorzystaj

Przegubowce na plantacji

Przegubowce na plantacji

Ciągniki przegubowe, to jak sama nazwa wskazuje, maszyny, w których zamiast skrętnych kół zastosowano przegub skrętny. Jest to rozwiązanie szeroko stosowane w przypadku ciągników specjalistycznych, jak i konstrukcji typowo polowych. Ciągniki przegubowe charakteryzują się dużą zwrotnością, często są węższe od swoich odpowiedników ze skrętnymi kołami, mają również większy rozstaw osi i są nieco dłuższe.

Włoska robota Goldoni to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek zajmujących się produkcją ciągników specjalistycznych. Jedną z najmniejszych konstrukcji przegubowych jest Base 20. To mały ciągnik, wykorzystywany przede wszystkim w ogrodnictwie i uprawach szklarniowych. Szerokość w modelu Base 20 mieści się w zakresie 80–81 cm, promień zawracania wynosi 1,2 m, a masa maszyny to 750 kg. Tak niewielki promień zawracania możliwy jest dzięki zastosowaniu przegubu skrętnego umożliwiającego wychylenie na poziomie 45 stopni. Całość napędzana jest dwudziestodwukonną jednostką napędową. Skrzynia biegów ma 9 przełożeń, a maksymalna prędkość wynosi 30 km/h. Nieco większą konstrukcją przegubową jest model Euro 45 SN. Pod maską kryje się silnik o znacznie większej mocy (38 KM). W tej maszynie kąt skrętu wynosi 30 stopni. To mniej niż w innych modelach Euro z kołami skrętnymi. Natomiast atutem jest tutaj szerokość w zakresie od 1 do 1,29 m. To najlepszy wynik w całej rodzinie Euro. Jeśli 38 KM to za mało, wówczas warto zainteresować się Maxterem 60 SN. Oznaczenie SN informuje właśnie o tym, że zamiast kół skrętnych (RS) w ciągniku jest przegub. Trzycylindrowy silnik diesla, który napędza Maxtera ma 48 KM mocy znamionowej. Większy silnik potrzebuje więcej miejsca, a więc wymiary maszyny również rosną. Ciągnik ma długość nieco ponad 3 m i szerokość wynoszącą od 1,2 do 1,38 m. Maxter 60 SN ma zsynchronizowaną skrzynię biegów z dwunastoma przełożeniami do przodu i czterema do tyłu. Udźwig tylnego podnośnika to 1500 kg. Jednym z największych przegubowych ciągników specjalistycznych, w których zastosowano skrętny przegub jest Goldoni Cluster 70 SN+. Dwulitrowy silnik i 66 KM pod maską w połączeniu z przekładnią 16/16 pozwala rozpędzić go do prędkości 35 km/h. Długość ciągnika nie przekracza 3 m, natomiast szerokość robocza mieści się w zakresie 1,16−1,56 m.

Agromehanika AGT Słoweńska firma Agromehanika od 40 lat zajmuje się produkcją ciągników specjalistycznych AGT oraz maszyn rolniczych do nawożenia i ochrony roślin. W ofercie firmy jest również konstrukcja przegubowa – ciągnik AGT 835. W tym modelu pod maską kryje się silnik Lombardini LDW 1603 B1 gwarantujący moc rzędu 36 KM. Pojemność jednostki napędowej to niecałe 1,7 l. Maksymalny moment obrotowy wynosi 113 Nm i osiągany jest już przy 1600 obr./min. W przeciwieństwie do swojego młodszego brata – modelu 830 – AGT 835 jest chłodzony cieczą. Silnik Lombardini spełnia normę emisji spalin EPA Tier IV. AGT wyposażony jest w mechaniczną skrzynię biegów z sześcioma przełożeniami do przodu i trzema do tyłu. Prędkość maksymalna wynosi 22,1 km/h. Napędzane są obie osie, na których montowane są koła o równej wielkości. Słoweńska konstrukcja ma 2,8 m długości i 2 m wysokość (z rozłożoną ramą ochronną – wyposażenie standardowe). AGT 835 charakteryzuje również niewielka szerokość – 1,02 m. Masa własna to 1145 kg. Do tylnego zaczepu można podłączyć przyczepę o masie 700 kg (bez hamulca) lub do 2500 kg (z hamulcem). Przy nieobciążonym ciągniku, 60 procent masy dociąża przednie koła, a to wraz z napędem na 4 koła gwarantuje łatwiejsze podjazdy na wzniesienia.
AC i BCS Na rynku ciągników specjalistycznych jest znacznie więcej konstrukcji przegubowych. Mowa o włoskich ciągnikach Antonio Carraro, o których więcej informacji można znaleźć w poprzednim numerze Sadu Nowoczesnego oraz o ciągnikach BCS, Ferrari i Pasquali (o których również piszemy w numerze październikowym). W przypadku Antonio Carraro dobrym przykładem ciągnika przegubowego jest Supertigre 5500. Producent podkreśla, że jednym z głównych atutów tego ciągnika jest mała szerokość i komfortowo działający układ kierowniczy. Wśród mocniejszych konstrukcji przegubowych jest jeszcze Mach4, SRX, SRH 9800 i SX Ergit S. Wśród maszyn BCS, Ferrari i Pasquali niemal w każdej z serii dostępne są modele ze skrętnymi kołami oraz ze skrętnym przegubem. Jednak najciekawsze rozwiązania techniczne zastosowano w największych konstrukcjach, czyli odpowiednio: Volcan, Vega i Orion. Mowa o systemie Dualsteer. Jest to rozwiązanie łączące w sobie największe zalety ciągników w wersji AR (przegubowej) i RS (z kołami skrętnymi). Włoscy specjaliści dosłownie połączyli oba rozwiązania tworząc Dualsteer. Podwójny skręt (ang. dual steer) opracowany przez konstruktorów koncernu BCS sprawia, iż maszyny wyposażone w ten system charakteryzują się bardzo małym promieniem skrętu, który przykładowo w przypadku ciągnika Pasquali Orion (w zależności od modelu od 70 do 90 KM) wynosi zaledwie 2,2 m (kąt skrętu wynosi aż 70 stopni!).
Valpadana Valpadana to kolejna włoska firma produkująca ciągniki specjalistyczne. Założona została w 1935 roku i niemal od samego początku działalność przedsiębiorstwa była ukierunkowana właśnie na produkcję ciągników sadowniczych i maszyn pokrewnych. W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat, inżynierowie Valpadany zajmowali się projektowaniem i konstruowaniem maszyn specjalistycznych przystosowanych do pracy w winnicach, sadach, na stokach, przy uprawach szklarniowych oraz w sektorze pielęgnacji zieleni i komunalnym. Obecnie firma należy do koncernu ARGO, który skupia takie marki jak Landini, McCormick, Laverda (kombajny) czy Fella (maszyny zielonkowe). Cała oferta ciągnikowa Valpadany jest dość szeroka i obejmuje maszyny o mocy około 26 KM z napędem hydrostatycznym, przez większe konstrukcje z kołami o równej wielkości oraz z kołami o zróżnicowanej średnicy, aż do typowych ciągników sadowniczych.
Niewielka seria VP6600 ARM obejmuje dwa modele: 6660 ARM i 6675 ARM. Co ciekawe, w obrębie jednej serii różnic jest więcej niż mogłoby się wydawać. Mniejszy ciągnik wyposażony jest w jednostkę napędową Yanmar (4 cylindry, 16 zaworów, turbo), natomiast 6675 kryje pod maską silnik John Deere (4 cylindry, 8 zaworów, turbo). Pierwszy osiąga moc maksymalną na poziomie 54 KM, natomiast drugi ma 12 KM więcej. Skrzynia biegów wyposażona jest w biegi pełzające oraz przekładnię nawrotną (RPS) dzięki temu operator ma do dyspozycji 16 przełożeń do przodu i 13 do tyłu. Udźwig tylnego podnośnika w obu maszynach wynosi 2000 kg, natomiast wydatek układu hydraulicznego jest zróżnicowany. W mniejszym modelu wynosi 28 + 19 l/min (podnośnik + układ kierowniczy), natomiast w większym – 40 + 22 l/min. Ciągniki 6600 ARM są węższe niż odpowiadające im modele z tradycyjnym systemem skrętu przednich kół. Mają większy rozstaw osi, prześwit oraz są nieco dłuższe.

Jeszcze ciekawszą konstrukcją są ciągniki VP9600 ARR. W przypadku obu maszyn 9695 – 96105 (ta seria również obejmuje tylko dwie konstrukcje) zastosowano ośmiozaworowe silniki marki Cummins o pojemności 3,3 l oddające do dyspozycji operatora odpowiednio 82 i 101 KM. Ciągniki serii 9600 ARR wyposażone są w skrzynię biegów 16/16 (4 biegi, 4 zakresy prędkości) ze sterowanym elektrohydraulicznie rewerserem umożliwiającym zmianę kierunku jazdy bez używania pedału sprzęgła. Takie rozwiązanie przydaje się, gdy ciągnik wykorzystywany jest z ładowaczem lub gdy wykonuje prace przeznaczone dla wózków widłowych. Oba modele to ciągniki wyposażone w cztery koła równej wielkości. Wewnętrzny promień skrętu wynosi w tym przypadku 1,65 m. Warto dodać, że w tych maszynach istnieje możliwość obrócenia stanowiska operatora.

Fot.1. Goldoni Maxter 60 SNFot.2. Agromehanika AGT 835Fot.3. Ferrari VegaFot.4. Pasquali Orion Dualsteer

 

Autor: Bartłomiej Kowalski, FarmDriver.com

 

Komentarze

Podobne artykuły

Sad Nowoczesny

Sad Nowoczesny 05/2022

magazine cover image KUP PRENUMERATĘ ZOBACZ E-WYDANIE

PogodaPoznań

temp. min./max.

9°C/15°C

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody