StoryEditorAkademia Sadu Nowoczesnego

Akademia Sadu Nowoczesnego - Debata Szymonów o kosztach produkcji

15.03.2022., 00:00h

10 marca 2022 roku, obyła się Akademia Sadu Nowoczesnego, której tematem było zagadnienie – Jak ograniczyć koszty produkcji przy zachowaniu jakości owoców?

Pierwsi goście to Szymon Jabłoński i Szymon Kamiński - Sadownictwo 2022 według Szymonów, debata poprowadzona była przez Agnieszkę Okłę-Wierzbicką, z-ca redaktora naczelnego Sadu Nowoczesnego.

Zielony Ład – czy to na pewno nowość?

Jako producenci żywności musimy wykorzystywać w ochronie naszych upraw wszelkie dostępne metody, zanim zdecydujemy się na te chemiczne.

- Możemy śmiało powiedzieć, ze Zielony Ład to taka integrowana produkcja 2.0- komentuje Szymon Kamiński.

- To nie jest tak, że Zielony Ład wszedł i jesteśmy w nowej sytuacji. Większość tych zasad, które w tej chwili są nam narzucane, powinny być już przez nas w naszych gospodarstwach wprowadzone od kilku lat – komentuje Szymon Jabłoński.

System, który obowiązuje nas od dłuższego czasu, a dokładnie od 2014 roku integrowanej ochrony roślin, dotyczy wszystkich profesjonalnych użytkowników środków ochrony roślin. 

Jak korzystać z alternatywnych możliwości?

Coraz więcej na rynku jest dostępnych preparatów i możliwości biologicznej ochrony. Główne elementy możemy podzielić na bakterie i grzyby – odpowiednie szczepy i gatunki, a także wirusy czy substancje pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.

- Często pojawiają się informacje, że metody biologiczne wykazują średnią skuteczność w zwalczaniu patogenów i szkodników (…) mają na to wpływ przede wszystkim warunki pogodowe. Wysokie nasłonecznienie, temperatura czy wilgotność powietrza, negatywnie odbijają się na skuteczności – komentuje Szymon Jabłoński i dodaje – Podstawą jest podejście do biologii jak do zapobiegania.

- Przy stosowaniu środków biologicznych powinniśmy działać świadomie – dodaje Szymon Kamiński.

Kto kreuje rynek?

- W ciągu ostatnich 20 lat spadło nam spożycie jabłek, aż o 50%, teraz jest to około 10-12 kg na osobę na rok (...) sieci handlowe niekoniecznie inwestują w promocję owoców – komentuje Szymon Kamiński.

 

Jak wygląda relacja pomiędzy konsumentem a producentem. Jak sprzedawać, aby sieci traktowały nas jak równego partnera? Oraz więcej o metodach biologicznych w filmie poniżej.

19. kwiecień 2024 08:09