StoryEditor

Polskie jabłka na trasie do Tajlandii i Malezji

30.05.2022., 12:06h

„Dar polskich sadów. Jabłka z serca Europy” to nowa kampania promocyjna jabłek z Polski do Tajlandii i Malezji.

Projekt „Dar polskich sadów. Jabłka z serca Europy” ma trwać dwa lata. Jest to działanie kierowane do konsumentów oraz przedstawicieli biznesu. Kampania prowadzona jest przez Stowarzyszenie „Unia Owocowa” oraz Związek Sadowników RP.

152 tys. ton jabłek rocznie

Pod kątem jabłek rynek w Tajlandii jest niezwykle perspektywiczny. Ilość importowanych jabłek rocznie to nawet 152 tys. ton. Głównymi dostawcami na ten moment są Stany Zjednoczone, Nowa Zelandia oraz Chiny.

Europa produkuje jabłka klasy premium

Celem projektu „ Dar polskich sadów. Jabłka z serca Europy” jest przede wszystkim uświadomienie konsumentom z Tajlandii, że jabłka pochodzące z Europy w tym z Polski, to towar wysokiej klasy Premium. Dodatkowo różnorodność odmian pozwala na wybór odpowiedniej dla siebie. Mocno podkreślanie będzie również informowanie o surowych reżimach produkcji i przechowywania owoców, które gwarantują odbiorcy bezpieczeństwo.

W sierpniu 2021 roku przeprowadzono badania na docelowej grupie największych tajlandzkich importerów i dystrybutorów oraz indywidualnych konsumentów. W jego wyniku otrzymano potwierdzenie wybrania tego rynku pod kątem promocji oraz wysokiej świadomości społeczeństwa o niezwykle ważnym aspekcie, jakim jest spożywanie każdego dnia warzyw i owoców.

Najwięcej jabłek w Tajlandii w momencie badania były importowane z terenu RPA. Wpływ na to miał ponad 36% wzrost eksportu jabłek z RPA na rynki Dalekiego Wschodu i Azji z połowy 2019 roku, gdy załamał się ich eksport do krajów UE (-29%) oraz Rosji (-35%). Główni eksporterzy jabłek z UE do Tajlandii to: Francja, Włochy, Belgia, Portugalia, Chorwacja, Niemcy i Polska. Udział polskich eksporterów jest dotychczas niewielki. Wynosi on 5% ogółu eksportu.

Warto przy tym podkreślić, że jabłka z RPA są relatywnie tańsze, ale nie spełniają one wysokich wymagań, które stawiane są owocom z Europy, jak: smak, aromat, uprawy bazujące na naturalnym nawożeniu oraz certyfikaty jakości. To właśnie brak spełniania tych wymagań był powodem zamknięcia się dla nich rynku europejskiego.

Najbardziej znane gatunki jabłek w Tajlandii to: Red Delicious, Golden Delicious, Red Chief, Gala.

Niemal wszyscy badani importerzy i dystrybutorzy w Tajlandii zgadzają się z tym, że europejskie jabłka:

  • mają dużą zawartość witamin i mikroelementów;
  • są jednym z głównych źródeł witaminy C;
  • mają naturalny smak;
  • posiadają certyfikaty jakości i bezpieczeństwa żywności;
  • oraz są pozbawione pestycydów.

Kolor, cena i certyfikat

Jednym z najważniejszych kryteriów, którymi kierowali się konsumenci z Tajlandii, był wygląd zewnętrzny, cechy taki jak kolor i jędrność. Cena również miała istotną wartość, lecz bezpieczeństwo zagwarantowane certyfikatem i jakość miały dużo wyższe znaczenie.

- W dniach 24-28 maja bierzemy udział w targach Thaifex Anuga Asia w Bangkoku, gdzie poprzez spotkania z potencjalnymi kontrahentami, degustację jabłek, organizację Dnia jabłka wspólnie z Ambasadą RP w Bangkoku i współpracą z Polską Agencją Inwestycji i Handlu oraz Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa konsumenci z Tajlandii poznają wyjątkowe walory smakowe, oraz odżywcze europejskich, oraz polskich jabłek, oraz odkryją jakie normy ustawodawcze z Unii Europejskiej wpływają na ich wysoką jakość i bezpieczeństwo. Jabłko to nasze dobro narodowe, owoc wpływający istotnie na poprawę naszego samopoczucia. Dlatego powstał zespół CORE TEAM wspólny marketing jabłka w kraju i za granicą, gdzie wspólnie z innymi zespołami w ramach projektu CORE TEAM oraz członkami zespołu pracujemy nad wysoką pozycją polskiego jabłka w kraju i za granicą – Paulina Kopeć Sekretarz Generalna Stowarzyszenia Unia Owocowa, Lider zespołu Core Team „Wspólny marketing jabłka w kraju i za granicą”.

24. maj 2024 08:14