StoryEditor

Rozpoczęcie sezonu na polską borówkę. Co działo się w Praskim Centrum Koneser?

05.07.2022., 12:11h

1 lipca obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Owoców i Dzień Polskiej Borówki. Inauguracja odbyła się w Warszawie w Praskim Centrum Koneser. Zapraszamy na nasza relację!

- To już kolejny rok promocji borówki i kolejny Dzień Polskiej Borówki. Kreujemy to święto z określoną oprawą, tak by borówka była coraz lepiej widziana przez konsumentów. Całemu środowisku producentów jagodowych, a dzisiaj szczególnie borówki, trzeba złożyć serdeczne gratulacje. Życzę żeby ten sezon obfitował nie tylko w dużą ilość ton, ale w duże kwoty dochodu ze sprzedaży – mówił Witold Boguta, prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.


Sezon otworzyła degustacja pierwszych owoców w wykonaniu najmłodszego z plantatorów – 1,5-rocznej Marceliny, córki Agnieszki i Kamila Kramarz z Janolina w gminie Rawa Mazowiecka.


Witold Boguta, prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.

Co jedliśmy w czerwcu?

W czerwcu najpopularniejszym owocem były truskawki, a warzywem pomidory. Te dwa gatunki spożywało dziewięciu na dziesięciu Polaków (odpowiednio 85% i 91%). Pomidory i truskawki Polacy wskazali również jako to najbardziej zachęcające do jedzenia.

  • Truskawki były pierwszym wyborem dla 60%;
  • pomidory 42%;
  • dalej maliny (39%);
  • jabłka (34%).
Porównując wyniki do czerwca u.br. najbardziej wzrosło spożycie jagody kamczackiej (aż o 70%), produktów z czarnej porzeczki (o 31%) i borówki (o 21%). Na drugim miejscu wśród popularnych warzyw znalazły się ogórki, które jadło 91% badanych, natomiast trzecie miejsce należy do cebuli (87%).

– Optymistyczna wiadomość jest taka, że chcemy spożywać produkty sezonowe i lokalne. Aspirujemy do produktów, które będą nasze, polskie. Wiemy, że to jest dla nas najlepsze, najzdrowsze i najsmaczniejsze. Rośnie chęć kupowania i konsumpcji produktów sezonowych i polskich. Teraz na początku lipca chętnie będziemy sięgać po borówki. W czerwcu gotowość spożycia borówki potwierdziło nam 12 mln Polaków. Te liczby w sezonie znacznie wzrosną, bowiem borówkę je już 80% Polaków, cały czas z tendencją wzrostową – mówi Agata Zadrożna, ekspert Kantar Public.


Agata Zadrożna, ekspert Kantar Public.

W Polsce rośnie konsumpcja wszystkich badanach gatunków owoców jagodowych. 8 mln Polaków je już ponad 1 kg borówki rocznie. Jednak niskie spożycie owoców ciągle jest jednym z większych błędów żywieniowych. Dlatego sektor integruje działania promocyjne i angażuje się w edukację żywieniową. Święto 1 LIPCA było okazją prezentacji podejmowanych działań oraz sukcesów producentów m.in. truskawek, jagody kamczackiej, malin, porzeczek i oczywiście samej borówki.

Wśród gości byli wiceminister rolnictwa Rafał Romanowski oraz Marcin Wroński, zastępca dyrektora generalnego KOWR. W roli gospodarzy znaleźli się Dominika Kozarzewska, Członkini Zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki i koordynatorka prac Jagodowego Core Teamu, Witold Boguta, prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw, i liderzy organizacji producentów.



Marta Szyperek

23. maj 2024 01:16