StoryEditorWsparcie dla sadowników

Jednym z zadań na rok 2023 dla Unii Europejskiej będzie znalezienie nowych rynków zbytu. Jaki budżet został zaplanowany?

02.01.2023., 09:44h
MKHMKH

Promowanie jakości, zrównoważonego rozwoju, dobrostanu zwierząt i produktów pochodzących z Unii Europejskiej to zaangażowanie, jakie podejmuje UE, aby między innymi podkreślić wysiłki podejmowane przez producentów żywności w produkcji najwyższej jakości żywności. W tym celu Komisja Europejska przedstawiła swój roczny plan. Jaki zaplanowano budżet na rok 2023?

Polityka promocyjna to wkład i zaangażowanie Unii Europejskiej we wsparcie rolników oraz producentów żywności. Propagowanie najwyższej jakości, zrównoważonego rozwoju i przy tym podkreślenie wysiłków rolników przy produkcji. Zgodnie z tym, jak co roku Komisja Europejska ponownie określiła strategię promowania produktów pochodzących z krajów UE.
W ramach nowej polityki promocyjnej, która będzie występować w nowym roku pod hasłem „Enjoy, it‘s from Europe”, przeznaczono 185,9 mln euro na dotacje dla organizacji rolno-spożywczych w całej UE na finansowanie kampanii promocyjnych zarówno w Unii Europejskiej, jak i poza jej granicami. Wszystkie branży, z wyjątkiem tytoniu, kwalifikują się do dotacji UE.

Nowe rynki zbytu - pomoc dla producentów

Unijny komisarz ds. rolnictwa Janusz Wojciechowski podkreślił ważność promowania europejskich produktów rolno-spożywczych i ich jakości na całym świecie.

- Nasza polityka promocyjna pomaga producentom znaleźć nowe rynki i szerzyć renomę ich produktów – powiedział Janusz Wojciechowski.

Nowa polityka promocyjna ma na celu otwarcie nowych rynków dla sektora rolno-spożywczego, który boryka się z rosnącymi kosztami produkcji, a także promowanie produktów, które są zgodne z unijną strategią „Od pola do stołu” na lata 2019-2024 i jej celami w zakresie zrównoważonego rozwoju, dobrostanu zwierząt oraz promocji świeżych owoców i warzyw, oraz zdrowej, zrównoważonej diety.

W 2023 roku dotacje na kampanie promocyjne będą mniej więcej równo podzielone:

  • 83,3 mln euro i 83,1 mln euro odpowiednio na promocję produktów na wewnętrznym rynku UE i zewnętrznym rynku.

Przy tym Komisja Europejska chce szczególnie uwzględnić w działaniach promocyjnych kraje i regiony o silnym potencjale wzrostu takie jak: Chiny, Japonia, Korea Południowa, Singapur, Ameryka Północna, Nowa Zelandia i Australia. Komisja Europejska także zwraca uwagę na Wielką Brytanię, która jest głównym rynkiem eksportowym produktów rolno-spożywczych UE i stanowi 25% unijnego eksportu.

image
Puszka Pandory otwarta?

Mirosław Maliszewski, Prezes Związku Sadowników RP o mijającym roku polskiego sadownictwa

Kampanie promocyjne będą również wyróżniać etykiety UE – etykiety ekologiczne, kraj pochodzenia. Unijny prawodawca Salvatore De Meo, sprawozdawca nadchodzącej reformy polityki promocyjnej i członek Komisji Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich Parlamentu Europejskiego, zauważył, że budżet polityki promocyjnej spadł z 191,6 mln euro w 2019 roku do 185,9 mln euro w latach 2022-2023 i wezwał do oceny oraz zatwierdzenia projektów na podstawie ich wartości merytorycznej bez dyskryminacji jakichkolwiek produktów.

Zaproszenie do składania wniosków w sprawie finansowania na 2023 rok będzie ogłoszone przez KE 19 stycznia 2023 roku.

 

mkh na podst. European Commission, EuroActive

fot. envato.elements

08. październik 2024 02:15