StoryEditorMECHANIZACJA

Nowe ciągniki pod zielonym sztandarem - zmiany w ciągnikach sadowniczych Deutz-Farh

28.11.2022., 08:30h
Agnieszka Okła-WierzbickaAgnieszka Okła-Wierzbicka
W ostatnim czasie marka Deutz-Fahr wprowadziła zmiany w całej gamie ciągników sadowniczych. Założeniem było wyposażenie tych kompaktowych traktorów w podzespoły spełniające wymogi nowych norm emisji spalin Euro V, ale bez naruszania gabarytów zewnętrznych dotychczasowych modeli. Konstruktorzy SDF sprostali temu wyzwaniu – nowe ciągniki mają wymiary identyczne jak ich poprzednicy, a jednocześnie mogą się pochwalić większą funkcjonalnością.

Nowe ciągniki sadownicze marki Deutz-Fahr, której właścicielem jest firma SDF, prezentowano 7 października w gospodarstwie Sebastiana Maciaszka w Paprotni (gm. Sadkowice).

Największa zmiana konstrukcyjna dotyczyła oczywiście silników, które obecnie muszą spełniać wymogi normy Stage V regulującej kwestie emisji spalin. Wzrosła przez to wydajność i ekonomika eksploatacji tych maszyn. Przyglądając się bliżej prezentowanym nowościom, można zauważyć, że priorytetami przy konstruowaniu udoskonalonych modeli ciągników Deutz-Fahr były względy bezpieczeństwa, komfortu i wydajności.

Seria 3 - najmniejsze traktory w ofercie Deutz-Fahr

Na pokazie zaprezentowano dwa ciągniki z tej serii: 3050 o mocy 51 KM oraz 3060 o mocy 59 KM (zakres szerokości 1377–1635 mm).

– To obecnie najmniejszy traktor w gamie Deutz-Fahr, bardzo często wykorzystywany w sadach, ale także w winnicach, uprawach pod osłonami, szkółkach oraz w celach komunalnych – informował Jarosław Figurski, przedstawiciel firmy SDF.

  • Maszyny te zasilane są czterocylindrowymi silnikami Perkins Stage V, o maksymalnej mocy 51 lub 59 KM.
  • Całkowita pojemność skokowa takiego silnika wynosi 2200 cm3, jest on wyposażony w elektronicznie sterowany wtrysk Common Rail oraz turbosprężarkę z zaworem Watsegate.
  • Dzięki temu może pracować z maksymalną, znamionową prędkością obrotową 2600 obr./min, rozwijając maksymalny moment obrotowy silnika przy 1600 obr./min.
image

Model 3060 to najmniejszy traktor w ofercie Deutz-Fahr

FOTO: A. Okła-Wierzbicka

W pełni zsynchronizowana, całkowicie mechaniczna przekładnia pozwala na wybranie przełożenia właściwego dla danego zadania. Urządzenia do sterowania przekładnią są zainstalowane na ergonomicznej kolumnie kierownicy. W konfiguracji standardowej jest do wyboru 12 prędkości do przodu i do tyłu, co zapewnia prędkość maksymalną 30 km/godz. przy ekonomicznych obrotach silnika. Opcjonalnie dostępne są cztery dodatkowe przełożenia, dające możliwość zwiększenia liczby dostępnych prędkości do 16+16 (z reduktorem), umożliwiających pracę przy bardzo powolnych prędkościach – zaledwie 260 m/godz. przy maksymalnych obrotach silnika. W przypadku trudnych warunków terenowych w razie potrzeby napęd na cztery koła można włączyć dźwignią sterowniczą, natomiast wszystkie blokady mechanizmów różnicowych są sterowane elektro-hydraulicznie za pomocą jednego przycisku.

W standardzie tylny WOM dostępny jest w wersji 540 obr./min, natomiast opcjonalnie dostępne są 540 EC, 1000 ob./min oraz tryb prędkości zsynchronizowanej z prędkością jazdy (tzw. wariant Synchro – opcja szczególnie przydatna podczas pracy w trudnych warunkach, z dużymi nachyleniami, o zmniejszonej przyczepności). Ponadto dostępne są również opcje WOM-u pośredniego 2000 obr./min oraz WOM-u przedniego 1000 obr./min.

W kombinacji standardowej maszyna wyposażona jest w układ hydrauliczny z podwójną pompą: o wydatku 30 l/min – do zasilania podnośników i rozdzielaczy oraz o wydatku 15 l/min – do zasilania samego hydraulicznego układu kierowniczego, co przekłada się na łatwe, bezproblemowe kierowanie.

Maszyny są wyposażone w mocny tylny podnośnik z kontrolą opuszczania (udźwig maksymalny 1320 kg na cięgnach końcowych). Opcjonalnie dostępny jest podnośnik czołowy.

Traktory oferowane są zarówno w wersji z tzw. ramą – platformą z dwusłupkową, składaną konstrukcją czołową ROPS, jak i wyposażone w klimatyzowaną, czterosłupkową kabinę. Warto dodać, że modele z serii 3 Deutz-Fahr są produkowane w Polsce.

Seria 5 DF Keyline

Seria obejmuje dwa modele: 5070 (o mocy 66 KM) i 5080 (76 KM), ich szerokość wynosi od 1460 do 2005 mm. Są one wyposażone w przednią oś z napędem na cztery koła i tarczami umożliwiającymi hamowanie czterema kołami, zwiększając bezpieczeństwo jazdy nawet na stromych zjazdach. Ponadto ciągniki te są zaopatrzone w niskoprofilowy tunel środkowy i wygodne elementy sterowania. Jak we wszystkich ciągnikach Deutz-Fahr, dźwignie zmiany biegów i inne elementy sterujące są rozmieszczone zgodnie z częstotliwością ich używania i oznaczone kolorami, co ułatwia operatorowi sprawną, intuicyjną ich obsługę.

image

Ciągnik 5070 DF Keyline o mocy 66 KM

FOTO: A. Okła-Wierzbicka

Modele serii są wyposażone w silniki FARMotion 35 o wysokim momencie obrotowym z turbosprężarką i intercoolerem. Maksymalizację osiągów przy minimalnym zużyciu paliwa udało się osiągnąć dzięki elektronicznie sterowanemu układowi wtryskowemu Common Rail (ciśnienie 2000 bar) wspomaganemu wentylatorem wiskotycznym. Nowy układ wstępnego podgrzewania zapewnia szybki rozruch silnika nawet w trudnych warunkach pogodowych.

Maksymalna prędkość obrotowa silnika to zaledwie 2200 obr./min, a w przypadku modelu 80 zapas momentu obrotowego wynosi 28%. Duża kompaktowość silnika zapewnia tym traktorom bardzo dobrą zwrotność, umożliwiając duży kąt skrętu kół przednich (mała średnica zawracania). W standardzie ciągniki te są wyposażone w funkcję pamięci prędkości obrotowej silnika, która umożliwia zapisywanie tej prędkości i przywoływanie jej jednym wciśnięciem przycisku. Funkcja ta jest bardzo przydatna podczas pracy z narzędziami napędzanymi przez WOM.

Wybór przekładni mechanicznych, w jakie mogą być wyposażone ciągniki z serii 5 DF Keyline, jest bardzo szeroki – od skrzyni czterobiegowej (8+8) lub pięciobiegowej (10+10) do pięciobiegowej z trzema zakresami przełożeń, w tym z reduktorem (15+15 i 30+15). Prędkość maksymalna we wszystkich przekładniach wynosi 40 km/godz. Dostępne są prędkości obrotowe WOM: 540, 540 ECO i Synchro.

Do wyboru sa też dwie wersje mechanicznego podnośnika tylnego:

  • w wariancie Standard z maksymalnym udźwigiem 3050 kg oraz w wariancie Compact o udźwigu do 2700 kg, zalecanym w przypadku traktora, który z oponami 320/85R24 ma z tyłu minimalną szerokość 1325 mm. Precyzję pracy z maszynami zapewnia mechaniczne sterowanie podnoszeniem. Wszystkie modele wyposażone są w pełną blokadę mechanizmu różnicowego, pompę hydrauliczną o wydajności 42 lub 50 l/min, zasilającą dwa lub trzy mechanicznie sterowane obwody, niezależną pompę układu kierowniczego, do trzech tylnych obwodów hydraulicznych, dwie konfiguracje tylnego podnośnika oraz układ hamulcowy na cztery koła z mokrymi hamulcami tarczowymi i oddzielnym zaworem rozłączania przedniej osi. Opcjonalnie dostępny jest również hydrauliczny hamulec przyczepy Dual-Mode.

Ciągniki 5 DF Keyline fabrycznie są wyposażone w podstawową ramę bezpieczeństwa. Jednak w odpowiedzi na potrzeby polskiego sadownika firma SDF nawiązała współpracę z polskim producentem, który wyspecjalizował się w montażu kabiny na ten prosty traktor budżetowy. – Choć sam ciągnik jest produkowany w Indiach, to kabina jest polska – mówi Jarosław Figurski.

Seria 5 DF/5 DS/5 DV Ecoline

Jest to jedyny traktor, którego nie udało się zorganizować na pokaz, ale zaprezentowano bardzo podobny do niego, z serii 5 DF/5DS/5 DV, o której można przeczytać w dalszej części artykułu.

"Sadowniki" w wersji Ecoline 5080 (76 KM) dostępne są w trzech wersjach szerokości całkowitej:

  • najszerszy 5 DF Ecoline (1500–1760 mm),

  • pośredni 5 DS Ecoline (1329–1670 mm),

  • najwęższy 5 DV Ecoline (1128–1499 mm).

Modele te to propozycja dla osób, którym zależy na wysokiej wydajności i niskich kosztach eksploatacji. Jest to możliwe dzięki trzycylindrowemu silnikowi FARMotion 35, w którym zastosowano kompaktowy układ oczyszczania spalin z wykorzystaniem technologii pozwalających wydłużyć odstępy czasowe między wymianami oleju. Ciągniki te są zatem łatwe w obsłudze, a zarazem ekonomiczne w eksploatacji.

image

W standardowym wyposażeniu ciagników z serii 5 DF/DS/DV (na zdjęciu model 5090 DS) jest m.in. funkcja AutoWOM

FOTO: A. Okła-Wierzbicka

W wyposażenie mogą wchodzić proste przekładnie mechaniczne, ale możliwy jest wybór bardziej rozbudowanych wariantów: tradycyjny mechaniczny rewers lub elektrohydrauliczny rewers Powershuttle – w obu przypadkach dostępne są pięciobiegowe skrzynie z mechanicznym rozdzielaczem (łączna liczba przełożeń 30+15) lub trzystopniową przekładnią Powershift (45+45).

Dostępne są podnośniki w różnych wersjach (udźwig z tyłu 2800/2600 kg), opcjonalnie również z przodu (udźwig do 1500 kg). Wybór dotyczy również prędkości WOM: 540, 540ECO, 1000, Synchro.

Ponadto standardowo z tyłu ciągnika znajdują się trzy obwody hydrauliczne z regulatorem przepływu i wolnym powrotem oleju, jest też możliwość zamówienia hydrauliki montowanej centralnie – do dwóch obwodów przy kabinie i dodatkowe złącza powrotu oleju. Wszystkie obwody hydrauliczne zasila pompa o wydatku 54 l/min lub system podwójnej pompy (64 l/min). Dodatkowo jest jeszcze niezależna pompa zasilająca hydrauliczny układ kierowniczy.

Alternatywnie do tradycyjnej przedniej osi ciągniki mogą być wyposażone w oś przednią z niezależną, wielowahaczową amortyzacją z aktywnym sterowaniem. W wersji standardowej znajduje się układ hamulcowy na cztery koła z tarczami wszystkich kół. Opcjonalnie natomiast możliwy jest montaż automatycznego napędu na cztery koła (Auto 4WD), umożliwiającego szybsze manewrowanie maszyną.

Konstrukcja czterosłupkowa zapewnia bardzo dobrą widoczność z kabiny, która jest wyposażona w fotel amortyzowany pneumatycznie, klimatyzację, a opcjonalnie także w uchwyt na smartfona z dwoma portami USB. Najszersza wersja ciągnika jest dostępna z platformą lub ze składaną ramą ochronną ROPS.

Seria 5 DF/5DS/5 DV

Seria ciągników, o mocy od 91 do 116 KM, została zaprojektowana z myślą o maksymalizacji wydajności pracy poprzez zwiększenie zakresu możliwych konfiguracji.

Dostępne są trzy wersje:

  • 5 DF – ogólna szerokość od 1441 do 1671 mm; w standardzie elektronicznie sterowany podnośnik o udźwigu do 3940 kg z amortyzacją ramion; opony w rozmiarach od 280/70 R16 (przód) i 360/70 R24 (tył) do 280/70 R20 (przód) i 440/65 R28 (tył).

  • 5 DS – ogólna szerokość od 1269 do 1517 mm; w standardzie elektronicznie sterowany podnośnik o udźwigu do 2600 kg z amortyzacją ramion; opony w rozmiarach od 240/70 R16 (przód) i 360/70 R24 (tył) do 280/70 R18 (przód) i 420/70 R28 (tył).

  • 5 DV – ogólna szerokość od 1166 do 1317 mm,; napęd z pięciobiegową skrzynią, funkcją OverSpeed, zapewniającą maksymalną prędkość jazdy 40 km/godz.; opony w rozmiarach od 240/70 R16 (przód) i 380/70 R20 (tył) do 260/70 R16 (przód) i 320/70 R24 (tył).

Ciągniki z serii 5 DF/DS/DV są dostępne z trzy- lub czterocylindrowymi silnikami FARMotion, których okresy ważności przeglądów zostały wydłużone do 600 godzin.

Dostępność skrzyni cztero- i pięciobiegowych, z mechanicznym rewersem lub hydraulicznym rewersem Powershuttle, daje aż siedem możliwości wyboru przekładni: 12+12/24+12/24+24/15+15/30+15/30+30/45+45. Dodatkowo dostępne są funkcje: Sense Clutch (pięć ustawień szybkości reagowania rewersu wybieranych przez operatora za pomocą pokrętła), Stop&Go (zatrzymanie jedynie za pomocą pedałów hamulca) oraz ComfortCluth (zmiana biegów przez wciśnięcie przycisku sprzęgła na dźwigni zmiany biegów bez użycia pedału sprzęgła w podłodze).

Szeroki wybór konfiguracji dotyczy również WOM. Wszystkie modele mają standardowy tryb prędkości wałka 540/540ECO, ale dostępne są również wersje z napędem WOM 1000 obr./min oraz WOM zsynchronizowanym. W przypadku trybu 540/540ECO możliwe są różne konfiguracje sterowania – z zewnątrz lub za pomocą dźwigni w kabinie. Użytkownik ma też możliwość wyboru między konwencjonalną końcówką stałą wałka WOM a wałkiem wymiennym. Wszystkie modele są również dostępne z przednim WOM 1000 obr./min. Ponadto w standardzie ciągniki z serii 5 DF/DS/DV są wyposażone w funkcję Auto WOM, która automatycznie uruchamia i wyłącza WOM w odniesieniu do położenia ramion podnośnika.

image

W standardowym wyposażeniu ciagników z serii 5 DF/DS/DV (na zdjęciu model 5090 DS) jest m.in. funkcja AutoWOM

FOTO: A. Okła-Wierzbicka

Ten traktor może mieć również bogato rozbudowany układ hydrauliczny. W każdej konfiguracji układ kierowniczy jest zasilany przez niezależną pompę, co zapewnia jego płynne działanie nawet przy silniku pracującym na biegu jałowym oraz podczas korzystania z podnośnika czy rozdzielaczy. Dostępny jest szeroki wybór pomp zasilających podnośniki i rozdzielacze (maksymalna wydajność 68 l/min) oraz rozdzielaczy hydraulicznych.

Ciągniki 5 DF/DS/DV są wyposażone w maksymalnie 3 tylne obwody z regulatorem przepływu i wolnym powrotem oleju oraz z maksymalnie trzema obwodami centralnymi, duplikowanymi z tyłu oraz z wolnym powrotem. W wersji podstawowej wszystkich modeli podnośnik tylny jest wyposażony w elektronowy system amortyzacji drgań.

Kabiny mają zupełnie płaską podłogę, kierownicę z regulacją w dwóch płaszczyznach oraz deskę rozdzielczą zintegrowaną z kołem kierownicy. Przyrządy sterownicze są zorganizowane w nowej konsoli zgodnie ze stosowanymi przez markę Deutz-Fahr oznaczeniami kolorystycznymi. Ponadto w ciągnikach serii 5 DF/DS/DV zadbano o jak najlepszą widoczność podczas pracy – oprócz czterosłupkowej konstrukcji kabiny, wysokiej szyby przedniej, dużych drzwi, są również dostępne opcje z otwieranym tylnym panelem dachu, co dodatkowo poprawia widok na pracę z podnośnikiem widłowym zamontowanym z tyłu. Ponadto możliwy jest montaż nadciśnieniowego systemu filtracji kategorii 4. Kabina została też wyposażona w zawieszenie na hydraulicznych silentblokach. Dostępne są wersje sterowania hydrauliką z ergonomicznie rozmieszczonymi dźwigniami i joystickiem umożliwiającym operatorowi sterowanie jedną ręką jednocześnie czterema różnymi obwodami hydraulicznymi. Opcjonalnie wyposażenie kabiny można wzbogacić o światła robocze halogenowe lub LED, system audio Bluetooth czy uchwyt do smartfona z dwoma portami USB.

Innowacją jest wyposażenie traktorów w moduł łączności z Internetem i ich kompatybilność z aplikacją SDF Fleet Management – systemem zarządzania flotą. Jest to scentralizowany interfejs służący do analizy danych telemetrycznych przesyłanych z maszyn marki Deutz-Fahr. Dane te są przesyłane w czasie rzeczywistym z ciągnika do aplikacji, która umożliwia monitorowanie i optymalizację użytkowania ciągników. Wgrana mapa wskazuje lokalizację maszyny lub całej floty, pozwala wyświetlać dane historyczne. Dodatkowo aplikacja umożliwia kontakt z działem wsparcia technicznego dilera w celu zapobiegania usterkom i zaplanowania prac serwisowych.

Seria TTV

Ciągniki te, o mocy od 91 do 126 KM, dostępne są w trzech wersjach minimalnej i maksymalnej szerokości:

  • 5DF TTV (1544–1671 mm),

  • 5DS TTV (1267–1517 mm),

  • 5DV TTV (1083–1298 mm).

image

TTV 5105 DS to bardzo zaawansowany model wśród "sadowników" marki Deutz-Fahr

FOTO: A. Okła-Wierzbicka

Te bardzo zaawansowane technologicznie traktory wyposażone są w wiele funkcji ułatwiających pracę i zwiększających jej wydajność. Tylna część dachu kabiny jest uchylana do góry, dzięki czemu pracując z podnośnikiem, można wysoko składować np. skrzynie z zachowaniem dobrej widoczności. Bardzo rozbudowany jest układ hydrauliki – do dziewięciu niezależnych obwodów hydrauliki, wszystkie (oprócz jednego) mogą być sterowane joystickiem. Pompa o wydatku 100 l/min z maksymalnym wydatkiem przy 1850 obr./min, co więcej – podaje tyle, na ile jest zapotrzebowanie ze strony maszyn, które współpracują z traktorem, ograniczamy przez to stratę mocy. W ciągnikach tych są też nowe rozdzielacze, co umożliwia zupełnie dowolne sterowanie wszystkimi obwodami, regulacje czasu podawania oleju, regulacje wydatku oleju, wszystkie parametry możemy regulować na każdym z tych 9 obwodów hydrauliki, zarówno z przodu, jak i z tyłu.

image

Mimo kompaktowych rozmiarów ciągników Deutz-Fahr konstruktorzy zmieścili wszystkie podzespoły spełniające wymogi nowych norm emisji spalin

FOTO: A. Okła-Wierzbicka

Wysoki komfort jazdy zapewnia amortyzowana, wielowahaczowa oś. W przypadku "sadownika" za osią wielowahaczową przemawia to, że koła pracując góra-dół, są zawsze w poziomie, gwarantując pełną powierzchnię styku obwodu z gruntem, co ma szczególne znaczenie w przypadku pracy na terenach o zróżnicowanym nachyleniu. Dodatkowo operator ma możliwość manualnej regulacji położenia przedniej osi, dzięki czemu może decydować, jak ten traktor jest zawieszony – niżej/wyżej – zależnie od potrzeby.

image

Wnętrze kabiny TTV z podłokietnikiem z pełnym sterowaniem

FOTO: A. Okła-Wierzbicka

Wnętrze kabiny TTV jest wyposażone w duży podłokietnik z pełnym sterowaniem za pomocą joysticka wszystkimi funkcjami ciągnika, podłokietnik zamontowany jest do fotela. Do tego w kabinie jest zamontowany monitor, za pośrednictwem którego również można regulować wszystkie parametry użytkowe ciągnika – takie sterowanie na dwa sposoby, pozwala wybrać opcję obsługi maszyny zgodnie z preferencjami operatora. 

 

24. wrzesień 2024 10:13